1.1 Zdravé veřejné finance
Hospodařme rozumně, investujme odvážně.
Česku ujíždí vlak a prohlubující se krize nás uvrhá do ekonomických problémů. Růst nastartujeme pomocí investic do lidských zdrojů, infrastruktury a digitalizace, abychom podpořili transformaci české ekonomiky s důrazem na odvětví s vyšší přidanou hodnotou. Naši politiku budeme vždy stavět na principu nízkého zdanění práce, které urychlí dohánění západních mezd. Usnadníme život živnostníkům a malým a středním firmám a vytvoříme atraktivní prostředí pro klíčové partnery. Uhájíme přitom majetkovou i technologickou nezávislost strategických firem a projektů – nestaneme se rukojmím rizikových zemí, jako je Rusko a Čína.
Naše země se musí vrátit k tradici odpovědného hospodaření a vyrovnaných rozpočtů, proto výrazně zpřísníme fiskální pravidla. Zákon o rozpočtové odpovědnosti povýšíme na ústavní. Uděláme všechno pro to, aby schodek do konce volebního období klesl na 1,5 % HDP. Velké daňové změny ale provedeme jen jednou za celé volební období, aby se na ně všichni mohli dobře připravit a věděli, co je čeká.
Největší výzvou pro naši zemi už dlouho zůstává penzijní reforma. Ta vyžaduje široký společenský konsensus: nesmí se stát, že jednou přijatá pravidla se za pár let úplně změní. Důchodový účet oddělíme od státního rozpočtu a odstraníme nespravedlnosti v penzijním systému. Garantujeme, že pro dnešní seniory a pro ty, kdo se do penze chystají, se nic nezmění. Vaše důchody ochráníme a budeme je pravidelně valorizovat.
Ekonomika a daňová politika
-
Zpřísníme rozpočtová pravidla. Fiskální ústava se stane ústavním zákonem. Rozpočet už nebude trhacím kalendářem, který vláda nebere vážně.
-
Zavedeme výdajové pravidlo, aby politici nemohli vládní výdaje populisticky zvyšovat bez ohledu na naše rezervy a hospodářskou situaci.
-
Vytvoříme pravidlo daňové brzdy, které stanoví strop daňového břemene. Jakmile jej složená daňová kvóta dosáhne, zvyšování daní bude automaticky vyloučené.
-
V zájmu zdravých veřejných financí se zavazujeme k co nejrychlejšímu splnění fiskálních maastrichtských kritérií i fiskálního paktu.
-
Modernizujeme českou burzu, abychom na ni přilákali nové investory.
-
Exportérům budeme otevírat dveře do třetích zemí, abychom více diverzifikovali český vývoz.
-
Firmy budou mít možnost účtovat v eurech.
-
Zlevníme práci. Snížíme sociální pojištění na straně zaměstnavatelů o 2 procentní body. Snížíme odvody za částečné úvazky.
-
Pomůžeme rodinám. Zavedeme daňové prázdniny pro rodiny, které čerpají rodičovský příspěvek nebo mají tři a více dětí. Zavedeme možnost odečíst si z daní platby za pečovatelské služby (do určitého limitu).
-
Zakročíme proti daňovým únikům. Budeme bojovat s obcházením daní internetovými korporacemi. Odstřihneme firmy z daňových rájů od veřejných peněz. Omezíme rozsah šedé ekonomiky, mimo jiné řešením situace lidí v exekucích.
-
Budeme bojovat s odlivem dividend do zahraničí. Řešením není vyšší zdanění zahraničního kapitálu, ale zvýhodnění investic zisků zpět do české ekonomiky. Přispějeme ke společnému řešení digitální daně na úrovni EU a OECD.
-
Tvrdě zakročíme proti nelegálnímu hazardu. Provozovatelé společensky rizikového hazardu budou platit přiměřeně vysoké, ale ne nerealistické daně (aby zůstali v legální sféře, a tedy pod účinnou kontrolou státu).
-
Zlepšíme využívání evropských fondů (Fond obnovy, Modernizační fond, Fond pro spravedlivou transformaci), které mohou významně přispět k hospodářskému růstu.
-
Budeme motivovat firmy k ekologickému provozu. Snížíme DPH u všech ekologických výrobků, kde je to možné.
-
Spotřební daně budou zohledňovat škodlivost.
-
Snížíme počet odpisových skupin a zkrátíme dobu odpisování.
Penzijní reforma
-
Základem reformy bude zaručený důchod, navázaný na průměrnou mzdu.
-
Podpoříme vztahy v rodině: Zavedeme dobrovolný společný vyměřovací základ manželů. Každý dostane možnost platit 1 procentní bod svého důchodového pojištění přímo svým rodičům nebo prarodičům.
-
Soukromé penzijní spoření bude efektivnější. Rozšíříme jej o možnosti, které se už osvědčily v zahraničí, například účet dlouhodobých investic.
-
Občané si informace o vývoji svého důchodového pojištění ověří jednoduše online.
-
Dáme lidem větší volnost v rozhodování, ale odměníme ty, kdo chtějí pracovat dál. Snížíme podmínky potřebné doby na 25 let.
-
Nastavíme jasná pravidla pro odchod do důchodu u fyzicky náročných profesí. Ostatním postupně stanovíme novou věkovou hranici (do roku 2030).
-
Odstraníme nespravedlnosti v penzijním systému: Do důchodu se budou promítat jak odvody, tak počet dětí. Bonus za vychované děti dostanou už dnešní důchodkyně. Zvýšíme nedůstojné vdovské důchody. Standardní doba studia se vrátí do náhradní doby.
-
Invalidní důchody převedeme z důchodového systému do oblasti sociálních dávek a zajistíme jejich následnou transformaci na starobní důchod.
1.2 Chytrá doprava
Promyšlená řešení místo megalomanských staveb.
Na dopravě přímo závisí kvalita každodenního života v naší zemi. Pokud se má Česko dostatečně rozvíjet, neobejde se bez funkční, spolehlivé a bezpečné dopravní sítě, která bude dobře navazovat na sítě našich sousedů. Moderní dopravní infrastruktura stále více vyžaduje inteligentní dopravní systémy a touto cestou se musíme vydat i my. Už nejde o to, kolik se nám podaří „vylít betonu“, ale o to, zda se dokážeme posunout směrem k promyšlenému systémovému plánování.
S tím souvisí i koncepce chytrých měst, která využívají nejmodernější technologie a jsou navzájem propojena kvalitními silnicemi. Vedle toho se budeme soustředit na budování vysokorychlostních železnic a posilování nákladní železniční dopravy, což uleví silničním tahům i přírodě. Namísto megalomanského projektu kanálu Dunaj–Odra–Labe chceme přispět k plošnému budování propojené dopravní sítě, to je ta nejrychlejší cesta ke kvalitnímu životu ve všech našich regionech.
Nezbytnou podmínkou rozvoje infrastruktury je zrychlení povolovacích procesů a zkrácení doby přípravy dopravních staveb, která dnes dosahuje ostudných patnáct až sedmnáct let. Další prioritou je efektivnější využívání evropských peněz na modernizaci, opravy i novou výstavbu. Česká republika je tranzitní země, kterou značně zatěžuje mezinárodní přeprava, a právě tady mohou evropské fondy smysluplně pomoci.
Rychle, moderně, udržitelně, bezpečně
-
Podpoříme systémovou integraci jednotlivých dopravních systémů včetně cyklistiky a výstavbu speciálních parkovišť (P+R a další).
-
Dotáhneme do konce digitalizaci registrů vozidel, aby toho šlo co nejvíce vyřídit z domova.
-
Zařadíme dopravní výzkum do seznamu výzkumných priorit.
-
Podpoříme snižování emisí z dopravy ve městech.
-
Zjednodušíme a zrychlíme přípravu infrastrukturních projektů. Nekoncepční a nepředvídatelné financování dopravních staveb musí skončit.
Dálnice a silnice
-
Dostavíme dálniční síť, do konce volebního období přibude nejméně 250 km. Spojení do zahraničí, adekvátní odstavné plochy pro kamiony a městské obchvaty – nic z toho už nesmíme odkládat.
-
Jednoznačnou prioritu má silniční okruh kolem Prahy, druhé dálniční spojení Čech a Moravy (D35), dokončení D1 (přerovská část) včetně okruhu kolem Brna a další městské okruhy.
-
Zvýšíme kapacitu vybraných silnic 1. třídy.
-
Vytvoříme plán údržby a modernizace dálnic a silnic, z něhož bude jasně vyplývat koordinace oprav a systém smysluplných objízdných tras.
-
Efektivní řízení PPP na D4 a po následném vyhodnocení zvážíme využití tohoto nástroje u dalších projektů dopravní infrastruktury.
-
Zajistíme, aby ŘSD začalo pracovat profesionálně jako obdobné úřady v západní Evropě.
-
Tam, kde je to možné, zvýšíme povolenou rychlost mimo obce na 100 km/h (rakouský model) a na vhodných úsecích dálnic na 150 km/h.
-
Zefektivníme a rozšíříme plošné průběžné vážení kamionů.
Železnice
-
Prioritou je výstavba sítě vysokorychlostních tratí, která odlehčí stávajícím koridorům. Uvolněnou kapacitu koridorů využijeme pro nákladní železniční dopravu.
-
Vrátíme Česko na železniční mapu Evropy. Podpoříme budování vysokorychlostních tratí z Prahy do Katowic (přes Brno, Přerov a Ostravu), z Prahy do Drážďan (přes Ústí nad Labem) a z Brna do Vídně (přes Břeclav).
-
Železnice, která usnadňuje život ve městě. Podpoříme budování vlakového spojení v městských aglomeracích a nákladních železničních obchvatů městských center. Podpoříme výstavbu parkovišť u nádraží. Na železnici napojíme velké průmyslové zóny.
-
Urychlíme elektrifikaci českých železnic, bude tak ekologičtější a znásobíme tím prostor pro přesun nákladní dopravy ze silnic.
-
Zlepšíme zabezpečení tratí a železničních přejezdů.
-
Zajistíme transparentní, férová a otevřená výběrová řízení na výstavbu dopravní infrastruktury a provozování železničních tratí.
Letecká a vodní doprava
-
Naší vizí je Letiště Václava Havla Praha jako mezinárodní letecký uzel s přímými dálkovými linkami po celém světě (podobně jako letiště Schwechat ve Vídni). Podpoříme výstavbu paralelní dráhy 06/24.
-
Z letiště do centra rychle. Urychlíme stavbu železničního spojení ruzyňského letiště s Masarykovým nádražím.
-
Zastavíme další práce na kanálu Dunaj–Odra–Labe, čímž odblokujeme územní rezervy dotčených obcí.